Här hittar du allt vårt publicerade material. Du kan filtrera innehållet i listan nedan:
Pressmeddelande: För att ersätta fossila drivmedel kommer både elektrifiering och biodrivmedel att behövas. Inom vilka områden de efterfrågas kommer dock förändras över tid. För att dessa långsiktiga marknader ska kunna utvecklas krävs dock stabila politiska förutsättningar för produktion och efterfrågan. Om detta skriver Svante Axelsson, nationell samordnare för Fossilfritt Sverige, tillsammans med företrädare för Drivkraft […]
Krönika av Svante Axelsson om om behovet av kompetens för att klara omställningen.
Fossilfritt Sverige söker ny press- och kommunikationsansvarig till kansliet.
Krönika av Svante Axelsson om behovet av en marknad för negativa utsläpp när atmosfären måste dammsugas på koldioxid.
Uppsala kommun presenterade idag planerna på att bygga en klimatpositiv stadsdel. Se seminariet i efterhand.
I en debattartikel i Svenska Dagbladet skriver Svante Axelsson, nationell samordnare för Fossilfritt Sverige, tillsammans med företrädare för fordonstillverkare och distributörer om hur leveranser nattetid med tysta ellastbilar skulle minska trängseln i trafiken dagtid. Detta hindras idag i många städer av omoderna regler som utgår från lastbilar med förbränningsmotorer.
I en debattartikel i Dagens Industri skriver Svante Axelsson, nationell samordnare för Fossilfritt Sverige, om hur regeringen bör ge Försvarsmakten i uppdrag att upphandla biobränsle.
Finansieringsstrategin innehåller förslag på hur staten kan stötta när det privata kapitalet finansierar omställningen till ett fossilfritt samhälle.
Krönika av Svante Axelsson om hur Europa nu snabbt måste göra sig oberoende av rysk gas och olja.
I en debattartikel skriver Svante Axelsson, nationell samordnare för Fossilfritt Sverige, och Nina Ekelund, generalsekreterare, Hagainitiativet, om reduktionspliktens betydelse för Sveriges omställning till ett fossilfritt välfärdsland.
Nu har ett nytt nätverk med företag, kommuner, region, akademi, och länsstyrelse bildats i Örebro län för att arbeta med färdplanerna och minska utsläppen från transporterna.
Krönika av Svante Axelsson om hur potentialen i energieffektivisering ofta missas och varför det är hög tid att ändra på den saken.
En ny digital plattform ska samlat visa upp var och när laddstationer och tankställen för fossilfria drivmedel ska byggas ut. Tillväxtverket har nu beviljat stöd till plattformen som tas fram i tio regioner men som ska kunna användas i hela landet.
Pressmeddelande: Nu lanseras initiativet Fossilfri konkurrenskraft på Gotland där företag och andra samhällsaktörer ska arbeta tillsammans med regeringsinitiativet Fossilfritt Sverige för att minska sina växthusgasutsläpp. Målet är att bli fossilfria och samtidigt stärka konkurrenskraften både för företagen och för regionen som helhet. – Det är fantastiskt roligt att företagen på Gotland med detta initiativ visar […]
Bara två av tio känner till att de svenska växthusgasutsläppen minskat sedan 1990. Bara sju procent visste hur mycket. Det visar en undersökning som Novus utfört på uppdrag av Fossilfritt Sverige.
Fossilfritt Sverige kommer att ta fram en energieffektiviseringsstrategi. Strategin ska visa hur ett effektivare utnyttjande av energi ska bidra till att nå klimatmålen och genomföra industrins färdplaner för fossilfri konkurrenskraft.
Regeringen bör besluta om undantag från viktreglerna för B-körkort så att lätta el- och biogaslastbilar inte missgynnas. Det skriver Svante Axelsson i en debattartikel tillsammans med flera branschrepresentanter.
Krönika av Svante Axelsson om hur företagens klimatmål visar var nya marknader och betalningsvilja finns.
I en debattartikel i NyTeknikuppmanar Preems vd och koncernchef, Magnus Heimburg, och Svante Axelsson alla stora utsläppare att skruva åt sina klimatmål.
Idag släpper Fossilfritt Sverige den första uppföljningen av de 22 färdplanerna för fossilfri konkurrenskraft. Uppföljningen fokuserar på vilka framsteg som gjorts sedan färdplanerna presenterades och vilka utmaningar som måste lösas.