Här hittar du allt vårt publicerade material. Du kan filtrera innehållet i listan nedan:
Ingen tycker om att leva i närheten av buller och avgaser när nya hus, skolor eller vägar ska byggas. Men vad skulle du säga om bullret minskade och du slapp föroreningarna? Idag är det möjligt med hjälp av elektrifierade arbetsmaskiner. Problemet är att för få beställer den nya tekniken, något som vi nio kommuner nu vill utmana.
Åtta av tio vill av den svenska allmänheten vill att myndigheter, regioner och kommuner ska upphandla varor och tjänster som har så lite klimatpåverkan som möjligt. Det visar en Novus-undersökning beställd av Fossilfritt Sverige.
Kemi-, plast- och läkemedelsindustrin står inför ett paradigmskifte. Nu behövs politiska reformer för att möjliggöra klimatneutralitet, skriver Jonas Hagelqvist, VD, IKEM – Innovations- och kemiindustrierna, och Svante Axelsson, nationell samordnare, Fossilfritt Sverige i DI Debatt den 4 november 2025.
Idag är det nio år sedan FN:s historiska klimatmöte i Paris, och det var en blöt tillställning. Inte för att det var ett segerfestande, utan för att jag och många med mig inte kunde hålla tårarna tillbaka.
Intresset var mycket stort när bland annat Harald Mix, Anna Borg, vd, Vattenfall och Martin Lindstedt, vd, AB Volvo medverkade på vår stora årskonferens på Berns. Här kan du se Fossilfri konkurrenskraft 2024 i efterhand.
Idag lanserade IKEM Innovations- och kemiindustrierna sin färdplan inom ramen för Fossilfritt Sverige. Färdplanen innehåller mål om hur branschen ska nå klimatneutralitet redan år 2038, sju år tidigare än Sveriges nationella mål.
Gasbranschens mål är att alla energigaser som används i Sverige ska vara fossilfria 2035, vilket är tio år tidigare än vi slog fast i den första färdplanen för fyra år sedan, skriver Svante Axelsson, nationell samordnare, Fossilfritt Sverige och Maria Malmkvist, VD, Energigas Sverige i Dagens Industri.
År 2045 ska allt flyg som startar vid svenska flygplatser vara fossilfritt och flygbranschens uppgraderade färdplan visar hur det kan gå till. Målen är ambitiösa men fullt möjliga. Det skriver Fossilfritt Sverige, Svenskt Flyg och Transportföretagen flyg på DI Debatt idag.
Den 24 september lanserades gasbranschens uppgraderade färdplan med nya ambitiösa målsättningar.
Den 17 september lanserade flygbranschen sin uppgraderade färdplan för fossilfri konkurrenskraft och presenterade den för infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson. Innehållet diskuterades med representanter från flygbranschen, kundsidan och civilsamhället.
Tiden är turbulent. Nu kommer överraskningarna slag i slag. Volvo Cars ändrar sitt mål från att bara sälja helt elektrifierade bilar 2030, Northvolt varslar anställda, LKAB:s produktion av fossilfri järnsvamp ser ut att bli försenad ett par år, och Ørtstedts drar sig ur investeringen i att producera elektrobränsle i Örnsköldsvik.
Den 11 september lanserade bergmaterialindustrin sin uppgraderade och vässade färdplan för klimatneutral konkurrenskraft och presenterade den för infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson. Redan om sex år kan industrins mål om halverad klimatpåverkan vid anläggningsprojekt vara uppnått, vilket flera pilotprojekt visat på.
Den 6 september lanserade återvinningsindustrierna sin uppgraderade färdplan och presenterade den för klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari.
Vad folk tror och hur verkligheten ser ut skiljer sig åt när det gäller klimatomställningen. Det visar en stor Novus-undersökning som Fossilfritt Sverige beställt. Därför lanserar vi nu kunskapglappet.se.
Vi glömmer lätt de enorma framsteg som gjorts och låter problembilder dominera vår världsbild. Men EU har drivit fram många framgångar, ofta med lilla Sverige som orkesterledare. Nu vill vi att Sveriges återtar rollen som pådrivande kraft för ett kraftfullt klimatarbete i EU. Det skriver Fossilfritt Sverige, Drivkraft Sverige, IKEM och Energiföretagen i DN Debatt.
Sverige har kommit långt i klimatomställningen när det gäller uppvärmningen av våra bostäder och lokaler. Värmen är till största delen baserad på förnybara råvaror och avfall samt återvunnen energi från spillvärme från industri. Men även om mycket gjort så kan vi inte luta oss tillbaka, skriver vi i DI Debatt.
Sverige har idag bland de lägsta priserna på diesel och bensin i Europa, men priserna kommer troligtvis att öka. Nu diskuteras lösningar som kompenserar människor ekonomiskt. Hur har andra länder gjort och vad tycker svenska folket? Fossilfritt Sveriges nya Novus-undersökning ger dig några svar.
Sveriges nya gröna guld är de 38 miljoner ton biogen koldioxid som årligen går upp i rök. Nu är det dags att fånga in och använda den. Det skriver Fossilfritt Sverige i Dagens Industri.
Idag överlämnade Fossilfritt Sverige en strategi för biogen koldioxidinfångning till regeringen och klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari. 29 aktörer har bidragit till arbetet och ställt sig bakom strategin som visar hur Sverige kan ta en ledande roll i utvecklingen.
Sverige och EU har unika möjligheter med sin stora och breda kemiindustri att utveckla globala samarbeten som påskyndar omställningen. Kemiindustrins färdplan kommer att visa att dessa branscher är redo och att lösningar finns. Det skriver Fossilfritt Sverige och IKEM, Innovations- och kemiindustrierna, i Dagens Industri.