Flygbranschens uppgraderade färdplan lanserad
Den 17 september lanserade flygbranschen sin uppgraderade färdplan för fossilfri konkurrenskraft och presenterade den för infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson. Innehållet diskuterades med representanter från flygbranschen, kundsidan och civilsamhället.
Om sex år ska inrikesflyget vara fossilfritt, och om ytterligare femton år ska även utrikesflyget vara det. Det är den svenska flygbranschens mål. Branschens vässade och uppgraderade färdplan visar mer konkret hur vägen dit kan se ut.
Läs om den uppgraderade färdplanen härFlygbranschens första färdplanen för fossilfri konkurrenskraft lanserade 2018 inom ramen för Fossilfritt Sverige. Då låg fokus på övergången till fossilfritt drivmedel, i första hand biodrivmedel. Sedan dess har den tekniska utvecklingen skapat nya möjligheter i form av elektrobränslen, vätgas och elflyg. Samtidigt har EU skärpt spelreglerna, bland annat med en europeisk kvotplikt som bestämmer hur stora andelar biodrivmedel och elektrobränslen alla flygbolag ska uppnå. EU kommer dessutom att öka andelen vart femte år.
Även om elektrifiering och vätgas bidrar till att nå målen, så är det biodrivmedel som är den absolut viktigaste lösningen på kort sikt. Biodrivmedel används redan av flera flygbolag, men lönsamheten, kundernas efterfrågan och produktionen behöver öka. Vad krävs för att det ska hända? Vilka hinder behöver politiken röja? Och vad kan branschen göra själva? Färdplanen ger flera av svaren som vi också diskuterade på lanseringen.
Läs om några höjdpunkter från dagenDu kan också se lanseringen och paneldiskussionerna här.