Här hittar du allt vårt publicerade material. Du kan filtrera innehållet i listan nedan:
Är begreppet ”rättvis omställning” verkligen en bra slogan i Sverige idag? Eller väcker det för många hjärnspöken till liv? Svante Axelsson, nationell samordnare, reflekterar över ordval och hur de kan påskynda eller bromsa samhällsutvecklingen.
Redan idag kan bygg- och anläggningssektorn halvera utsläppen i nybyggnation, renovering och underhåll. Till 2030 kan hela sektorn halvera utsläppen. Nu behöver regeringen se till att rätt förutsättningar kommer på plats. Det skriver skriver Fossilfritt Sverige tillsammans med sex företrädare för byggindustrin i DI Debatt.
Nu är bygg- och anläggningssektorns vässade och uppgraderade färdplan för fossilfri konkurrenskraft överlämnad till infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson. Se överlämningen och seminariet här, med bland andra Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana och flera ledare i näringslivet.
Det behövs ett tätare samarbete mellan staten och kommuner som har förmånen att ta emot stora gröna industriprojekt. Det skriver Fossilfritt Sverige och fyra expansionskommuner i olika delar av landet på DN Debatt idag.
Ett luftvärmepumpsystem kan hjälpa dig att halvera dina elkostnader för uppvärmning om du bor i ett hus med direktverkande el. Nu finns statligt stöd att söka för hushåll som vill göra bytet. Stödet minskar kostnaden för investeringen kraftigt.
– Att förhålla sig passiv är det mest riskabla och det största slöseriet med skattepengar. Det är ett högriskscenario att inte ställa om i en tid när hela världen ställer om, säger Svante Axelsson, nationell samordnare för Fossilfritt Sverige, om den nya kritiken av de gröna industrisatsningarna. Samtidigt tycker han att det är bra att kommunernas risktaganden uppmärksammas och föreslår att staten borde gå i borgen för kommunernas lån.
Igår presenterades betongbranschens vässade och uppgraderade färdplan för Johan Davidson, statssekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson. Utvecklingen går bättre än väntat och nu byggs bostäder med halverad klimatpåverkan – till samma kostnad. Senast 2045 vill betongbranschen vara klimatneutral och konkretiserar nu vilka politiska beslut som behövs.
Igår presenterades cementbranschens vässade och uppgraderade färdplan för konkurrenskraft och nettonollutsläpp för klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari. Färdplanen visar hur cementproduktionen i Sverige kan nå nettonollutsläpp 2030 med en tydlig tidplan för alla inblandade aktörer.
Idag överlämnar Fossilfritt Sverige elva förslag till regeringen för att skapa förutsättningar för att klara klimatmålet 2045. Långsiktiga spelregler och proaktivitet i att lösa morgondagens utmaningar minskar riskerna att missa klimatmålen eller skada svensk konkurrenskraft.
Idag överlämnar Fossilfritt Sverige fem förslag till regeringen för att snabba på samhällsbyggnadssektorns klimatomställning. Sektorn står för ungefär 20 procent av Sveriges utsläpp och spelar en nyckelroll i flera utsläppstunga och energikrävande värdekedjor.
Majoriteten tror att utsläppen i Sverige ökar, att teknikens potential är låg och att konsumenter kommer att få betala ett högt pris för fossilfria produkter. En Novus-undersökning som Fossilfritt Sverige beställt visar på ett betydande kunskapsglapp hos folket gällande den största samhällsomställningen i modern tid.
Sex av tio tycker att det är viktigt att minska utsläppen från inrikes transporter med minst 70 procent till 2030 jämfört med 2010, vilket är ett av Sveriges klimatmål. Endast 23 procent tycker att målet inte är viktigt. Det visar en undersökning från Novus som Fossilfritt Sverige beställt.
I samband med regeringens nationella klimatmöte överlämnade Fossilfritt Sverige fjorton förslag för att minska trafikens utsläpp till regeringen. Förslagen täcker det mest brådskande som behöver göras för att öka chansen att nå klimatmålet för inrikes transporter till 2030 – ett mål som Fossilfritt Sverige anser är en prioritet för regeringen att hålla fast vid.
Idag överlämnar Fossilfritt Sverige tolv utredda förslag på hur tillståndsprocesser snabbt kan bli mer effektiva till regeringen. De långa processerna har definierats som ett av de dominerande hindren i industrins klimatomställning. Inom ramen för Fossilfritt Sverige har 22 branscher tagit fram färdplaner för fossilfri konkurrenskraft som visar hur det i praktiken ska gå till att […]
I vår sänds nya dokumentären Den gröna kapplöpningen i SVT 1. Varmt välkommen att se filmen först av alla på premiärvisning tisdagen den 9 maj på biograf Victoria i Stockholm. En film om den största industrisatsningen i landets historia, där bland annat Fossilfritt Sverige medverkar.
Nu är det klart att förskolan Ottfjället i Östersund ska byggas med eldrivna maskiner, vilket kommer att bli EU:s första elektrifierade byggarbetsplats. Det banbrytande projektet är resultat av samarbete mellan Östersund kommun, Fossilfritt Sverige, Volvo Construction Equipment och Skanska.
Uppsala satsar på att bli först i Europa med att bygga en klimatpositiv stadsdel, i samarbete med Fossilfritt Sverige. Området Rosendal har uppmärksammats för sina nyskapande metoder med fokus på hållbarhet. Nu påbörjas utvecklingen av den fjärde etappen, där ambitionen höjs ytterligare och gränserna för klimatsmart byggande flyttas fram. Måndagen 24 april startar en markanvisningstävling, då företag får skicka in sina förslag på bostäder med minimal klimatpåverkan.
Företrädare för lantbruk, avfall och avlopp, energi, drivmedel, transporter, kollektivtrafik, industri, kommuner och regioner uppmanar regeringen att skyndsamt agera för biogasens framtid. Om inget görs riskerar vi bland annat ökade utsläpp, företag som sätts i konkurs och dyrare kollektivtrafik.
Brödet, byxorna, bilen, bostaden, resan – vad kostar de när de produceras klimatsmart? Vi har sammanställt vad några vanliga inköp kan kosta när industrin har ställt om. En ny Novus-undersökning visar också att folk tror att det kommer att kosta långt mer än vad beräkningarna visar.
Nu finns nya möjligheter för regeringen att både sänka dieselpriset vid pump, samtidigt som Sverige kan fortsätta att investera i inhemsk biodrivmedelsproduktion. Det gör att Sverige har stora möjligheter att klara de nationella klimatmålen till 2030, skriver vi i Dagens Industri tillsammans med Drivkraft Sverige, Transportföretagen, Sveriges Åkeriföretag och Motorbranschens riksförbund.