
Krönika: Vi har satt bollen i rullning
Fossilfritt Sverige fick en flygande start på året vid Storfjällets förskola i Östersund för ett par veckor sedan. Jag är inte övertygad om att alla glada barn som firande med oss vuxna denna härliga vinterdag förstod att det utsläppsfria bygget ligger i linje med de nya direktiv som Fossilfritt Sverige fick i december förra året. Men så är det.
Vi ska under kommande två år satsa hårt på att öka efterfrågan av fossilfria varor och tjänster för att på så sätt bidra till att öka tempot och genomföra färdplanerna. En självklart steg men det gör sig inte av sig självt, vilket Storfjällets förskola är ett klockrent exempel på.
Succén bygger på att Fossilfritt Sverige utmanade våra sex Klimatledarkommuner att starta varsitt pilotprojekt, och Östersund valde att bygga utsläppsfritt. Risken delades med Skanska för att få EU:s första utsläppsfria byggarbetsplats på plats i Östersund. I slutändan blev inte merkostnaden så stor – bara 4 procent dyrare för hela bygget, vilket var mindre än man hade beräknat. Säg vilka andra projekt som håller byggbudgetar så bra.
Offentlig upphandling får fart på försäljningen av ny teknik
Genom att se den offentliga upphandlingen som en självklar del av den regionala och nationella näringspolitiken lockades det privata kapitalet in affärsmodellen som i detta fall bildar en kort värdekedja där kommunen är loket och den slutgiltiga köparen. Den offentliga upphandlingen i Östersund har bidragit till att få fart på försäljningen av gula elektrifierade maskiner genom att Volvo CE och Skanska hittade varandra i projektet.
Och om man vattnar där det växer går det fort. Efter en snabb sondering fick vi napp på ytterligare åtta kommuner som vill använda sin offentliga upphandling till att gynna klimatet och konkurrenskraften och bygga utsläppsfritt. Man undrar hur många kommuner det blir när vi fått bearbeta fler utifrån vårt nya direktiv?
Vidareutveckling med ellastbilar
Tillsammans med alla aktörer i pilotprojektet i Östersund har vi bidragit till att bollen kommit i rullning. Vi kommer att vidareutveckla konceptet så att också ellastbilarna inkluderas för transporter till och från byggarbetsplatsen. För om Sverige ska klara av klimatmålet till 2030 måste försäljningen av ellastbilar också ta fart. Scanias och AB Volvos satsning på ellastbilar blir i så fall också ett kvitto på att klimatpolitik och näringspolitik gillar varandra.
Skanska tycks redan nu ha över ett dussin projekt på gång där utsläppsfria maskiner ska användas, och Volvo CE kan idag erbjuda alla sina maskiner som eldrivna. Nu måste vi utveckla marknader för mindre företag som köper eller hyr elektrifierade fordon. Därför har Trafikverket med sina omfattanden investeringar runt om i landet en avgörande roll i att skapa dessa lokala elektrifierade marknader.
Gigantisk potential för Sverige
Egentligen borde det vara självklart att den skattefinansierade offentliga konsumtionen är fossilfri och utsläppsfri, så att kommuner, regioner och stat uppnår de mål som de själva satt upp. Samtidigt skulle svenskt näringsliv och export stärkas. Det vore en ren dubbelvinst av våra skattepengar. Och potentialen är gigantisk. Vi spenderar idag cirka 900 miljarder i offentlig upphandling. Utsläppen av växthusgaser i Sverige skulle kunna halveras om det offentliga gick över till fossilfritt.
Att Fossilfritt Sverige nu fått direktiv att använda den offentliga och privata upphandlingen för utveckla Sveriges fossilfria konkurrenskraft gör vårt mandat tydligt. Tveka inte att höra av er om ni har idéer om hur vi tillsammans kan utveckla värdekedjor så att försäljningen av de fossilfria varorna och tjänsterna kan tränga ut de gamla fossila. Det tror jag också skulle gillas om vi frågade framtidsfolket som lekte i snön utanför Storfjällets förskola i Östersund.
Svante Axelsson, nationell samordnare, Fossilfritt Sverige