År 2045 ska allt flyg som startar vid svenska flygplatser vara fossilfritt och flygbranschens uppgraderade färdplan visar hur det kan gå till. Målen är ambitiösa men fullt möjliga. Det skriver Fossilfritt Sverige, Svenskt Flyg och Transportföretagen flyg på DI Debatt idag.

Sverige kan bli en av världens första fossilfria flygnationer, och flygbranschens uppgraderade färdplan inom ramen för Fossilfritt Sverige visar hur det kan gå till. Flyget är en del i hela trafikens ekosystem och måste också bli fossilfria så fort som möjligt.

I Dagens Industri pekar vi bland annat på att flyget har blivit ungefär 80 procent mer energieffektivt de senaste 50 åren, att de fossila utsläppen från en flygresa kan minska med upp till 93 procent om allt fossilt flygbränsle ersätts med biobränsle, och att höghöjdseffekten ser ut att kunna minskas avsevärt om man till exempel anpassar höjden på planets färd beroende på väderförhållandena.

De fyra viktigaste politiska förslagen till regeringen som vi lyfter i debattartikeln är att:

1. Ställa krav på att kommuner, regioner och stat lägger till biobränsle för sina tjänsteresor med flyg. Det borde vara en självklarhet.

2. Investera i det fossilfria flyget – satsa på forskning och utveckling.

3. Minska höghöjdseffekten – låt Sverige vara förebild genom att ge uppdrag åt Luftfartsverket att optimera flygrutterna för att undvika kondensstrimmor.

4. Slå fast mål – det behövs en offentlig målbild för övergången till fossilfritt flyg med hållpunkterna 2030 och 2045.

Läs debattartikeln i Dagens Industri